EN

مسحورکننده‌ترین سازها

مسحورکننده‌ترین سازها

شاید رویای مشترک در میان همه‌ی انسان‌های دنیا نواختن یک ساز موسیقی به شکلی گوش‌نواز حتی برای یک لحظه باشد. این حس بارها به سراغ‌مان آمده است. لحظه‌ای در یک فیلم که یکی از شخصیت‌های آن شروع به نواختن کرده است و یا نوازنده‌های خیابانی در مسیر رفت و آمد شما و یا … .

ممکن است در شرایطی باشید که بتوانید به این رویا بال پرواز بدید و ممکن است همچین شرایطی نداشته باشید. امّا در حال حاضر جامعه‌ی یادگیران موسیقی در دنیا هر لحظه در حال گسترش است. چه به‌صورت آماتور و تفریحی و یا حرفه‌ای.

در کنار تنوع فرهنگ موسیقیایی کشورها، تنوع ابزار و آلات موسیقی هم در دنیا بالا است. اما وقتی این دو ویژگی را بخواهیم با هم ترکیب کنیم؛ سرشماری جالبی در دنیای موسیقی پدید می‌آید.

_در دهه‌های مختلف جهت‌گیری یادگیری‌های موسیقی با چه ابزار و به چه سبکی است؟

_تقسیم‌بندی‌های هنرجویان این حیطه از سن تا موقعیت‌های اجتماعی و مالی در دهه‌های مختلف

_عرضه و تقاضای مورد نیاز برای سازندگان سازهای موسیقی

_و…

در میان بخش‌بندی‌های متنوع در این عرصه که وجوه بسیاری برای بحث و بررسی دارد ما در مقاله‌ی پیش رو تمرکزمان را به بر موضوع “پرکاربرد و محبوب‌ترین ابزار موسیقی در جهان” می‌گذاریم.

لیست 10تایی

انجام نظرسنجی‌های مختلف، نگاهی به تعداد هنرجویان رسمی دنیای موسیقی و حتی سرچ‌های پیرامون ابزارهای موسیقی در سال‌های مختلف سبب شکل‌گیری لیست‌هایی با عناوینی چون: محبوب‌ترین‌ها، پرکاربردترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها و ….. برای سازهای موسیقی شده است.

در ادامه دو لیست رو برای مشاهده و مقایسه برای‌تان قرار می‌دهم:

 

محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازها (منتشر شده سال 2018):

 

1.پیانو/کیبورد 2.گیتارالکتریک 3.ویولن 4.درام 5.گیتار باس 6. ساکسیفون 7. فلوت 8. کلارینت 9.ویولن‌سل 10.ترومپت

مسحورکننده‌ترین سازها

محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازها (منتشر شده سال 2020):

1.گیتارالکتریک 2. پیانو/کیبورد 3.ویولن 4.درام 5.گیتار باس 6. ساکسیفون 7. فلوت 8. کلارینت 9.ویولن‌سل 10.ترومپت

رتبه‌ی نخست در این لیست در همه‌ی زمان‌ها محل رقابت سختی بین گیتارالکتریک و پیانو/کیبورد بوده است. البته دیگر جایگاه‌های این لیست هم برای خود طرفداران و هنرآموزان بسیار پرشوری دارند و نگاهی کوتاه به آنها نیز می‌اندازیم اما، توجّه اصلی ما به این دو ابزار موسیقی که از بیشترین محبوبیت در میان مردم جهان با هر سنی برخوردار هستند.

نگاهی اجمالی

ویولن: در حالی که بیشتر اوقات با موسیقی کلاسیک در ارتباط است و همچنین نوازنده ویولن بعد از رهبر ارکستر به ترتیب نوازنده دوم است. البته در چندین ژانر موسیقی دیگر نیز استفاده می‌شود. یادگیری آن نسبتاً آسان است و شما می‌توانید سایزهای مختلفی از آن را خریداری کنید، که همین موضوع نکته‌ی مهمی آغاز آموزش بچه‌ها به‌شمار می‌آید. (حمل و نقل، دست گرفتن و….)

مسحورکننده‌ترین سازها

درام: بله پدر و مادر و خواهر و برادر (خانواده‌تان) به احتمال زیاد نیاز به هدفون نیاز پیدا کنند (برای نجات از سر و صدا زیاد آن) امّا طبل همیشه یک روش خوب برای یادگیری نظم موسیقی است؛ زیرا درک نکات ریز این ساز اشتیاق به تنبلی کردن در یادگیری در موسیقی را از بین می‌برد. از بسیاری از ژانرهای موسیقی، کلاسیک گرفته تا راک و جاز جدایی ناپذیر است و  باید نام آن همیشه در بین محبوب‌ترین سازها باشد.

ساکسیفون: ساکس محبوب‌ترین ساز بادی است و ساز مورد علاقه در ارکسترهای مدارس است. در همه‌ی دامنه‌های صوتی از آلتو تا کنتراوباس موجود است – اگرچه آلتو و تنور برجسته ترین ها هستند – در هر شکل و اندازه‌ای هم ساخته و به فروش می‌رسد و در ژانرهای مختلف مفید هستند، اگرچه بیشتر به بودن در ژانر جاز معروف هستند.

فلوت: یک ابزار آرام و مناسب برای حمل و جابه‌جایی که یادگیری آن بسیار آسان است و هزینه‌ی زیادی هم ندارد. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان پله‌ی آغازین برای سازهای دیگر دانست. گرچه در درجه اول یک ساز کلاسیک است، امّا با ژانرهای دیگر نیز به مرور زمان سازگار شده است.

کلارینت: بسیاری از دانش‌آموزان شروع یادگیری‌شان در موسیقی را با تست کردن کلارینت تجربه می‌کنند که موضوعی بسیار طبیعی است. این یک ساز چوبی است و مانند فلوت کوچک، سبک و همه کاره است.

ویولنسل: خوشبختانه, ویولنسل برای دانشجویان جوان خیلی عظیم نیست، امّا با بزرگ‌تر شدن دانش‌آموز بسیار سنگین می‌شوند. این یک ساز زهی کلیدی است، همراه با ویولن و ویولا، و بیش‌تر در ارکستر سمفونیک و کوارتت‌های مجلسی استفاده می‌شود. ویولنسل تقریباً می‌تواند هر سازی را همراهی کند و تکنوازی‌هایی در رپرتوار خلق کند.

ترومپت: پادشاه سازهای برنجی است و تقریباً در هر ژانر استفاده می‌شود. بخشی جدایی‌ناپذیر از دیگر بخش‌های برنجی ارکستر سمفونیک مانند: شیپور. در اندازه‌های متنوع هم ساخته می‌شود.

مسحورکننده‌ترین سازها

محبوب‌ترین‌ها، نه محبوب‌ترین

 

گیتار

گیتار یکی از ابزار و آلات موسیقی است که مورد علاقه بسیاری در سرتاسر جهان قرار دارد. گیتار صدایی تولید می‌کند که قادر است قلب شما را ذوب کند. اکثر مردم جهان لیستی از گیتاریست‌های مورد علاقه‌شان دارند. گیتار سازی است همه کاره و می‌توان آن را در هر سنی یاد گرفت. کارشناسان می‌گویند، می‌توان از همان 6 سالگی گیتار را به به کودکان یاد داد.

با استفاده از گیتار کلاسیک می‌توانید قلب کسی را که نوای کلاسیک می‌پسندد، دزدید یا دیگر آهنگ‌ها را روی گیتار آکوستیک نواخت. اگر شما به موسیقی راک علاقه دارید و یا حتی راکر هستید، می‌توانید به جای آن یک گیتار برقی بردارید.

پیانو

پیانو از دوران کلاسیک شناخته شده است و شهرتش به دلیل همه کاره بودن‌اش است. با پیانو می‌توانید هر کاری انجام دهید. می‌توانید آن را به تنهایی یا در ارکستر، یا حتی یک گروه راک بنوازید. پیانو به خوبی با سازهای دیگر همراهی می‌کند و همچنین محدوده‌ای از کم‌ترین سازهای بیس تا بالاترین صدای پیکولو را در بر می‌گیرد. اکثر نوازندگان مشهور سفر موسیقی خود را با نواختن پیانو آغاز کردند. این ابزار موسیقی برای کودکان بسیار مناسب است، به‌خصوص به‌دلیل برداشتن نت‌ها آسان است. این بدین معنی نیست که پیانو سازی آسان است، حتی تسلط بر آن ممکن است سال‌ها و سال‌ها طول بکشد.

نکته‌ای قابل تأمل

شاید بتوان یک وزنه کوچک بر اساس شرایط به سمت کفه‌ی گیتار بیندازیم و آن را کمی برجسته‌تر کنیم. آنهم چیزی نیست جز هزینه مالی برای تهیه‌ی این دو ابزار موسیقی محبوب و پرکاربرد. گیتار به نسبت پیانو کم هزینه‌تر محسوب می‌شود. با اینکه شرکت‌های مختلف با دست گذاشتن بر کیبوردهای الکتریکی و تغییر در تعداد دکمه‌های میان‌بر در رنج قیمت‌های مختلف آن را عرضه می‌کنند. امّا باز هم در میزان هزینه با یکدیگر تفاوت دارند.

و در نهایت اصل جابه‌جایی ابزار موسیقی است که به واضح برای پیانو امکان‌پذیر نیست. در صورتی که گیتار را در دستان و یا بر دوش بسیاری از هنرجویان موسیقی در خیابان‌های محل زندگی‌تان می‌بینید. آیا دیده‌اید کسی پیانو به دوش بکشد؟!

نت پایانی

از گستره‌ی علاقه‌مندی افراد مختلف در جهان به یک لیست و دو پادشاه آن رسیدیم. امّا باز این شما مخاطب عزیز هستی که باید علاقه و استعدادت را در نواختن یک ساز جست‌وجو کنی و برای رسیدن به آن تصمیم بگیری و عمل کنی.