EN

جشن سال نو میلادی

جشن سال نو میلادی – ایستگاه

جشن سال نو میلادی، جشنی است که هرساله در شب آخرین روز از سال، یعنی ۳۱ دسامبر، برپا می‌شود و به آغاز سال جدید میلادی (اول ژانویه) اشاره دارد. این جشن در اکثر نقاط جهان جایگاهی ویژه دارد و یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین جشن‌های سالانه در جهان است. این جشن با تزئین درخت کریسمس، هدیه دادن، غذاها و نوشیدنی‌ها، دورهمی و شادی همراه است. در بسیاری از کشورها، مردم در شب سال نو میلادی در کنار خانواده و دوستان خود جمع می‌شوند و باهم لحظات خوشی را سپری می‌کنند.

شب سال نو، یا همان «New Year’s Eve»، شبی پر از جشن و شادی است. مردم با دوستان و خانواده خود گرد هم می‌آیند و باهم به استقبال سال جدید می‌روند. در بسیاری از شهرها، مراسم آتش‌بازی برگزار می‌شود که آسمان شب را به رنگ‌های روشن و شادی می‌پوشاند. روز سال نو، یا «New Year’s Day»، روزی است برای استراحت و بازنگری در خود و اعمال خود. طبق رسمی کهن مردم در این روز به تجدید آرمان‌ها و اهداف خود در سال آینده می‌پردازند. این روز ‌یک فرصت است تا به خود بیندیشیم و سعی کنیم برای خود برنامه‌ریزی کنیم. روز سال نو به همگان این توصیه را دارد که برای رشد و شکوفایی خود بکوشند و سعی کنند تبدیل به انسانی بهتر شوند.

جشن سال نو میلادی

تاریخچه جشن سال نو میلادی

جشن سال نو میلادی ریشه در جشن‌های سال نو باستانی دارد. در بسیاری از فرهنگ‌های باستانی، مردم در پایان سال با جشن و شادی از سال قدیمی خداحافظی می‌کردند و برای سال جدید آرزوی خیروبرکت می‌کردند. جشن سال نو میلادی به شکل امروزی آن در قرن چهارم میلادی در امپراتوری روم آغاز شد. در آن زمان، مردم امپراتوری روم در شب پایان سال، جشنی به نام انقلاب زمستانی برگزار می‌کردند. این جشن با آتش‌بازی و شادی همراه بود.

در قرن هفتم میلادی، کلیسای کاتولیک رسم جشن سال نو را به تصویب رساند و این جشن را به جشن میلاد مسیح پیوند داد. از آن زمان به بعد، جشن سال نو میلادی به یکی از مهم‌ترین جشن‌های مسیحیان تبدیل شد. نکته‌ی قابل‌توجه آن است که بعد از تصویب جشن سال نو توسط کلیسای کاتولیک در بسیاری از کشور‌ها جشن کریسمس و سال نو در یک روز برگزار می‌شود؛ اما ماهیت این دو جشن با یکدیگر متفاوت هستند. کریسمس زادروز عیسی مسیح است و جشنی مذهبی برای مسیحیان محسوب می‌شود، اما جشن سال نوی میلادی جشنی همگانی برای تمامی مردم جهان است که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند. بااین‌حال به دلیل قرابت زمانی این جشن بسیاری از مسیحیان اقصی نقاط دنیا این جشن را هم‌زمان با کریسمس برگزار می‌کنند. در اجرای مجازی کریسمس، ارکستر ایستگاه با کمک بیست‌ویک نوازنده و خواننده به اجرای ترانه‌ای معروف «we wish you a merry Christmas» پرداخته است.

سال نو میلادی

آداب‌ و رسوم جشن سال نو میلادی

جشن سال نو میلادی در کشورهای مختلف جهان آداب‌ورسوم متفاوتی دارد؛ البته می‌توان در تمامی آن‌ها اشتراکاتی یافت؛ برای مثال درخت کریسمس یکی از نمادهای اصلی جشن سال نو میلادی است. این درخت معمولاً با چراغ‌های رنگی، توپ‌های کریسمس و کاغذهای رنگی تزئین می‌شود. درخت کریسمس نشانه تولد مسیح و نور ایمان است. هدیه دادن یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشن سال نو میلادی است و در تمامی کشورها به نحوی انجام می‌شود. کودکان معمولاً منتظر هدیه‌های بابانوئل هستند. بابانوئل یک شخصیت خیالی و مشهور سال نو است که در این شب به خانه‌های کودکان می‌آید و هدیه‌هایی را برای آن‌ها می‌گذارد. هدیه دادن نشانه محبت و دوستی است.

مردم در شب سال نو میلادی غذاها و نوشیدنی‌های مخصوصی می‌خورند. در برخی از کشورها، خوردن انگور در شب سال نو میلادی نشانه خوش‌شانسی است. انگور نماد فراوانی و شیرینی زندگی است. شب سال نو میلادی را همواره با پای‌کوبی و شادی جشن می‌گیرند. جشن سال نو باید توأمان با سرزندگی و انرژی باشد تا به‌خوبی با سال قدیمی خداحافظی کنیم و برای سال جدید آماده شویم.

آداب‌ و رسوم جشن سال نو میلادی

سال نو میلادی در ایران

جشن سال نو میلادی در ایران نیز برگزار می‌شود. این جشن به‌ویژه در میان مسیحیان ایرانی بسیار محبوب است. در بسیاری از شهرهای ایران، کلیساها در شب سال نو میلادی مراسم جشن برگزار می‌کنند. مردم ایران در این جشن با تزئین درخت کریسمس، هدیه دادن، خوردن و نوشیدن و رقص و شادی همراه می‌شوند. جشن سال نو میلادی فرصتی است برای مردم سراسر جهان تا با گرد هم‌آیند و سال جدید را جشن بگیرند. این جشن همچنین فرصتی است برای مردم تا برای یک سال جدید بهتر را آرزو کنند. صلح و دوستی پیام این عید است. می‌توان گفت در این روز سرتاسر دنیا به جهانی بهتر فکر می‌کنند. ایستگاه صلح و دوستی را برای تمامی مسحیان سراسر دنیا آرزومند است و سال نوی میلادی را به همگان تبریک می‌گوید.

با ایستگاه همراه باشید.