EN

استفاده از موسیقی برای درمان (بخش یک)

استفاده از موسیقی برای درمان

در موسیقی درمانی، از موسیقی به طور گسترده‌ای برای افزایش آرامش، کاهش استرس، و دور کردن بیماران از علائم ناخوشایند بیماری استفاده می‌شود. اگرچه سلایق موسیقایی مختلفی در افراد وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد موسیقی با به‌کارگیری سیستم عصبی غیرارادی، تأثیرات مستقیم فیزیولوژیکی در بدن دارد و همچنین به‌طور غیرمستقیم باعث تغییر رفتار پرستاران می‌شود. موسیقی به‌طور مؤثر باعث کاهش سطح استرس و بهبود حال روحی بیماران عمومی، بیماران بخش مراقبت‌های ویژه و افرادی که تحت عمل جراحی هستند و همچنین بیماران کودک می‌شود. موسیقی یک مداخله کم‌هزینه است که اغلب دردهای جراحی، حاد و مزمن را کاهش می‌دهد؛ همچنین کیفیت زندگی بیمارانی که داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنند را بهبود بخشیده و باعث  افزایش حس راحتی و آرامش می‌شود. استفاده پرستاران از موسیقی می‌تواند یک رویکرد مقرون به‌صرفه و لذت‌بخش جهت بهبود همدردی، شفقت و رابطه با بیمار در روند درمان باشد و این در حالی است که موسیقی با جنبه‌های فنی مراقبت تداخلی ندارد و باعث افزایش خطا نمی‌شود.

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی چیست؟

موسیقی درمانی به‌عنوان بخشی از حرفه بهداشت و سلامت شناخته شده است که با استفاده از موسیقی به تسهیل روند درمان می‌پردازد. موسیقی درمانگرها معمولاً نوازندگانی هستند که دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را گذرانده‌اند تا با استفاده از موسیقی اهداف درمان را که شامل ترمیم، نگهداری و بهبود وضعیت جسمی و روحی بیمار است را به سرانجام رسانند. موسیقی درمانگرها معمولاً در مکان‌های مختلف به‌عنوان تیم مراقبت و درمان کار می‌کنند. انجمن موسیقی درمانی آمریکا بیش از ۲۵۰۰ عضو دارد که در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مدارس، مراکز مراقبت روزانه، مراکز توان‌بخشی و دیگر مراکز خصوصی کار می‌کنند؛ حتی در غیاب موسیقی درمانگرهای حرفه‌ای در این مکان‌ها، بیماران و کارمندان برای غلبه بر استرس، نگرانی و درد به موسیقی گوش داده و یا ساز می‌نوازند. بر اساس ویژگی‌های شخص شنونده موسیقی می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد داشته باشد.

این ویژگی‌ها شامل سن، فرهنگ، شرایط پزشکی که بر شنوایی تأثیر می‌گذارد، استعداد موسیقی و تجربه افراد می‌باشد. سایر عواملی که در تأثیر موسیقی بر افراد نقش دارند شامل عناصر موسیقی (گام، تن، هماهنگی، ملودی و ریتم)، نحوه انتقال (هدفون، بلندگو، هوای آزاد، زنده و یا ضبط‌شده)، تنظیم (گروهی و یا به تنهایی) و مشارکت یا عدم مشارکت فرد شنونده است.

کنسرت ریچارد کلایدرمن

کنسرت ریچارد کلایدرمن در تالار وحدت

چرا موسیقی درمانی برای بیماران مفید است؟ 

موسیقی و موسیقی درمانی به‌طور مستقیم ازنظر فیزیولوژیکی، روان‌شناختی و عاطفی ـ اجتماعی برای بیماران مفید می‌باشد؛ همچنین موسیقی ممکن است به دلیل تأثیراتی که بر اخلاق و رفتار مراقبان و پرستاران می‌گذارد، به‌طور غیرمستقیم برای بیماران مؤثر باشد. اگرچه تنوع فرهنگی و سلایق فردی مختلفی در انتخاب موسیقی وجود دارد، ولی گفته می‌شود بعضی از سبک‌های مشخص موسیقی تأثیرات سازگارتری بر فیزیولوژی بدن دارد. 

موسیقی درمانی در نوزادان نارس

در میان نوزادان نارس، لالایی و موسیقی کلاسیک به نظر می‌رسد باعث افزایش وزن در آن‌ها و کاهش رفتارهای پریشان شده که همگی ممکن است باعث کاهش زمان بستری شدن در بیمارستان شود. در نوزادان نارس، قرار گرفتن در معرض موسیقی چنگ منجر به کاهش قابل‌توجه سطح کورتیزول بزاقی و نرخ (میزان) تنفس پایین‌تر می‌شود. درحالی‌که گوش دادن به موسیقی، باعث به آرامش رسیدن نوزادان و به خواب رفتن آن‌ها می‌شود، این کاهش در فعالیت ممکن است سوخت کالری در آن‌ها را کاهش دهد و درنتیجه باعث افزایش وزن آن‌ها شده و تسریع درروند ترخیص از بیمارستان را منجر می‌شود. اثرات سبک موسیقی کانتری، موسیقی پاپ، جز و سایر انواع موسیقی در نوزادان نارس به‌طور سیستماتیک با اثرات لالایی و موسیقی کلاسیک مقایسه نشده‌اند. حتی اثرات موسیقی زنده با موسیقی ضبط‌شده به‌طور مستقیم بر روی نوزادان نارس بررسی نشده است.

 موسیقی درمانی در کودکان

موسیقی و خلق‌وخو در درمان‌های پزشکی و بیماران تحت جراحی

پخش موسیقی در بخش بیمارستان و حین عمل یا اتاق انتظار می‌تواند اتمسفری مثبت برای بیماران، خانواده‌ها و کارکنان ایجاد کند. ایجاد چنین محیطی می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر خلق‌وخوی بیماران ازنظر اضطراب، افسردگی و استرس داشته باشد. علاوه بر این، تغییرات مثبت فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح ایمونوگلوبولین بزاقی و کاهش سطح سرمی کورتیزول اغلب با تغییرات در سطح اضطراب و استرس همراه است. به‌عنوان مثال، موسیقی می‌تواند خلق‌وخو را بهبود بخشد و اضطراب را در بیمارانی که تحت عمل جراحی هستند، کاهش دهد. در بررسی اثرات گوش دادن به موسیقی در مورد اضطراب قبل از عمل در مردان تحت جراحی پروستات، بیمارانی که به موسیقی گوش فرا دادند، به طرز چشمگیری میزان استرس و فشارخون آن‌ها نسبت به دیگر بیماران کاهش یافت. بیمارانی که قرار است تحت جراحی با بی‌حسی نخاعی قرار گیرند و به موسیقی گوش داده‌اند جهت دستیابی به بهبودی و آرامش، به آرام‌بخش کمتری در مقایسه با گروهی که به موسیقی گوش نداده‌اند، نیاز دارند.

در یک مطالعه از 20 خانم که در انتظار بیوپسی سینه بودند، گروهی که دقایقی به موسیقی گوش دادند، اضطراب کمتری نسبت به بیماران معمول داشتند. به‌طور مشابه، در تحقیقی دیگر، گوش دادن به موسیقی در طول دوره بعد از عمل جراحی بای-پس عروق کرونر بهبود قابل‌توجهی را در خلق‌وخوی افراد نشان داد. درمجموع، این مطالعات نشان می‌دهد اثرات مفید موسیقی درمانی بر پیامدهای روانی در بیماران تحت جراحی؛ هیچ پیامد نامطلوب یا عوارض جانبی ندارد. موسیقی همچنین به خلق‌وخوی بیماران سرطانی کمک می‌کند. در یک نمونه بیماران پیوند سلول‌های بنیادی، کسانی که موسیقی دریافت می‌کردند به‌طور قابل‌توجهی استرس کمتری را به نسبت گروهی که موسیقی گوش نمی‌دادند، گزارش کردند.

با ایستگاه  همراه باشید.