EN

شب یلدا

شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال، بهانه‌ای است برای کنار یکدیگر بودن؛ فارغ از مفاهیم و ریشه‌های عمیق آن، یلدا از دیرباز برای ایرانیان شب دوستی، محبت و ابراز عشق بوده و با کناریکدیگر بودن پیوندهای میان خود را دوام و قوام می‌بخشیدند. یلدا بلندترین شب سال است و پس‌ازآن شب‎ها‌ کوتاه‌تر می‌شوند؛ به‌نوعی مژده‌ی رسیدن بهار از دل همین شب طولانی بروز پیدا می‌کند. جشن گرفتن و به شادی برگزار کردن این شب راهی برای مقابله با تاریکی است و نیکان ما با دعوت از نزدیکان خود مژده‌ی بهار را به یکدیگر می‌دادند.

آنچه در این ویدیو می‌بینید حضور افرادی از سرتاسر دنیا به مناسبت این جشن باستانی ایرانیان است. آن‌ها با عشق شعری از لسان‌الغیب برای ما می‌خوانند تا نشان دهند اشعار حافظ و این سنت، قابل‌تعمیم به‌کل جهانیان است؛ چراکه پیام آن صلح و دوستی است.

آنچه پیوند میان ایرانیان را در این شب پررنگ‌تر می‌کند، فال حافظ است؛ شعر حافظ در شب یلدا، چون نوری در تاریکی است. او با کلمات خود، روشنایی را به دل طولانی‌ترین شب می‌آورد و ما را به سمت امید و شادی هدایت می‌کند. اشعار این شاعر بزرگ پارسی، به ما یادآوری می‌کند که عشق و دوستی مرزی نمی‌شناسد. بسیار زیادند نویسندگان و فرهیختگانی از سرتاسر دنیا که با اشعار حافظ دمخور بوده‌اند؛ تمامی آن‌ها به این نکته اذعان دارند که او شاعری بی‌همتا است و اشعارش لبریز از آموز‌ه‌های زندگی برای همگان است. بزرگان همواره در شب یلدا به جوان‌ترها می‌آموختند که چگونه از پندهای حافظ در زندگی خود بهره ببرند. در عقیده‌ی دیرین ایرانیان است که شعر حافظ در شب یلدا، نه‌تنها یک سنت زیبا است، بلکه یک راهنمایی برای زندگی بهتر آن‌ها است. او با کلمات خود، ما را به سمت روشنایی، عشق و شادی هدایت می‌کند.

شب یلدا در نزدیکی عید سال نو، جشن زادروز مسیح مقدس است. این دو شب از بسیاری از وجوه به یکدیگر شبیه هستند؛ هردو پیام‌آور آغازی نو، فصلی تازه و شروع غلبه‌ی نور بر تاریکی هستند. جشنی برای باهم بودن و در کنار یکدیگر به شادمانی گذراندن. از همین دریچه شمارا به تماشای اجرای مجازی کریسمس توسط ارکستر ایستگاه دعوت می‌کنیم.

پیام میهمانان ارکستر ایستگاه به مناسبت شب یلدا و حافظ خوانی آنان را با پیام صلح و دوستی به‌تمامی هم‌میهنانمان تقدیم می‌کنیم. مفهوم این شعر زیبا مجموعه‌ای از درس‌ها و پندهای اخلاقی است؛ دوستی، خیرخواهی، وفای عاشق و توکل به ذات یگانه پیام این شعر گهربار است. بار دیگر در راستای رسالت ایستگاه یعنی ابلاغ پیام صلح و دوستی در سطح جهان با تکیه‌بر فرهنگ و هنر کهن ایرانی این سنت گران‌بها را به شما شادباش می‌گوییم.

ارکستر ایستگاه به مناسبت جشن یلدا قطعه‌ی پرسون پرسون را با همکاری هنرمندانی مطرح به اجرا گذاشت؛ قطعه‌ای شاد و زیبا که ازجمله موسیقی ایران است که سال‌ها در مناسبات مختلف توسط ایرانیان زمزمه می‌شود.

با ایستگاه همراه باشید.