EN

بهترین سن شروع یادگیری موسیقی

بهترین سن شروع یادگیری موسیقی

آیا تا‌به‌حال به این فکر کرده‌اید که بهترین سن شروع آموختن موسیقی و نواختن ابزارآلات مختلف چه سنی است؟ درست است که آموختن هنر هیچ محدودیت سنی نداشته و وابسته به زمان نیست، اما شروع یادگرفتن موسیقی نیازمند آن است تا فرد بتواند عمق این هنر را درک‌کرده و به درجه سنی خاصی رسیده‌باشد تا بتواند آن‌را بفهمد. دراین بخش از مطالب سایت سعی می‌کنیم تا درباره برخی‌از سازهای‌موسیقی وهمنین سن مناسب برای شروع یادگیری آن‌ها مطالبی را به شما ارائه‌کنیم، با ما همراه باشید.

 ساز فولت یا نی

فلوت یا نی، یکی از محبوب‌ترین سازهاست. صدای این ساز بسیار دلنشین و زیباست، نواختن آن به صورت آماتوری نیاز به صرف مدت‌زمان بسیارزیادی ندارد(درمقایسه با برخی دیگر از سازها) و همچنین قیمت نسبتا ارزانی دارد. کودکان به ساز فلوت علاقه بسیارزیادی دارند و والدین نیز مایل‌اند تا کودکشان یادگیری این ساز ‌را از سنین پایین شروع ‌کنند. همانطور که گفتیم یادگیری ساز بستگی ‌به این دارد که شخص توانایی درک و فهم موسیقی را داشته‌باشد و بتواند آن ‌را با علاقه بنوازد. برای نواختن فلوت یا نی، کودک حداقل باید به سن 7سالگی رسیده‌باشد تا هم ازنظر فیزیکی توانایی کنترل روی دهانه‌های هوای ساز را داشته و هم ازنظر ذهنی توانایی درک نوت‌ها را داشته‌باشد.

گیتار

شاید اگر بگوییم گیتار پرطرفدارترین ساز در بین جوانان و نوجوانان درکشور است، به هیچوجه اجحاف نکرده باشیم! این ساز سیمی صدای زیبا ودلنشینی دارد، به همین‌خاطر ازآن در بسیاری از آهنگ‌های امروزی استفاده‌می‌شود. شاید هنگامی که به یک گیتاریست نگاه می‌کنید، نواختن گیتار به‌نظرتان ساده به‌نظر برسد اما اینطور نیست. نواختن گیتار فشار زیادی را به انگشت‌ها وارد می‌کند و معمولا افرادی که شروع به نواختن گیتار می‌کنند دراوایل کار، انگشتانشان دچار تاول‌زدگی می‌شود. کارشناسان معتقداند حداقل‌سن مناسب برای یادگیری گیتار بین 6‌تا‌8 سالگی است. دراین سن شخص می‌تواند نوت‌ها را فهمیده و همچنین وزن 500‌تا‌800 گرمی یک گیتار استاندارد را درهنگام نواختن تحمل کند.

پیانو

پیانو رانیز می‌توان درکنار گیتار، به‌عنوان پرطرفدارترین ساز دنیا شناخت. این‌ساز صدایی بسیار آرام‌بخش و روان دارد. پیانو به‌عنوان یک ساز کلاسیک، از قدیمی‌ترین سازهایی است که هنوزهم در موسیقی امروزی استفاده‌می‌شود. خوشبختانه آموزش پیانو از سنین بسیارپایین، درحدود 5 سالگی یا حتی کمتر امکان‌پذیر است، اما باید دقت‌شود تا آموزش زیرنظر یک مربی خبره انجام‌گیرد.

ویولن و ویولن سنت

کمترکسی است که آوای زیبای ویولن را شینده‌ب اشد و عاشق آن نشده ‌باشد! صدای این ساز به ‌حدی زیباست که گوش هر شنونده‌ای را به خود جلب‌کرده و هرکسی مایل‌ است تا آن‌ را یادبگیرد. لازم‌به‌ذکر است که یادگیری ویولن به‌هیچوجه آسان نیست و به دقت، پشتکار و هوش موسیقیایی بسیاری نیازدارد. کمترین سن برای شروع یادگیری ویلون حدود6 سالگیست، البته درنظر داشته‌باشید که نواختن این ساز هردودست، شانه‌ها وگردن را تحت‌تاثیر قرارداده و نوازنده ممکن‌است ناچار باشد تا چندروز درد را تحمل‌کند. پس بهترین‌زمان برای یادگیری ویولن، هنگامیست که شخص به توانایی‌فیزیکی لازم رسیده‌باشد.

یادگیری سازهای اصیل سنتی

تابه اینجای کار بیشتر درباره سازهای غربی ومدرن حرف زدیم، اما افراد زیادی‌نیز هستند که‌به سازهای سنتی واصیل ایرانی نیز علاقه‌منداند. درادامه درباره این سازهای زیبا، جذاب و گوش‌نواز نیز صحبت خواهیم‌کرد.

تار و سه‌تار

تار و سه‌تار از پرطرفدارترین سازهای سنتی ایران هستند. هنرمندان سنتی نواز بسیارزیادی از این ساز در نواها و آواهای خود استفاده‌کرده‌اند. خوشبختانه برای یادگیری این سازها رده سنی خاصی گوشزد نشده‌است و هیچ محدودیتی در آموزش و یادگیری آن وجود ندارد. صرفا از سنی که شخص بتواند سازرا به‌دست گرفته و شروع به نواختن کند، می‌تواند آموزش آن‌را نیز آغازکند. البته لازم‌‌به‌ذکر است که برخی از کارشناسان موسیقی، توصیه کرده‌اند که نواختن این سازها بهتراست بعد از 7‌سالگی آغاز شود. حتی برخی از استادان موسیقی معتقداندکه برای یادگیری ساز تار بهتراست بعداز 10سالگی اقدام‌شود.

سنتور

از دیگیر سازهای پرطرفدار سنتی، سنتور است. سنتور دامنه آوایی بسیار بالایی داشته و دستگاه‌های موسیقی زیادی درآن قابل اجراست. این ساز قرن‌ها نقل مجالس شادی و طرب بوده و بزرگان موسیقی نیز علاقه خاصی به‌آن دارند. سنتور با سایر سازهای سنتی ایرانی نیز هماهنگ‌است و در گروه‌های موسیقی سنتی بسیار استفاده‌می‌شود. سن مناسب یادگیری این ساز خوش‌آوا از 7 سالگی به بعد است. البته موارد زیادی نیز پیش‌آمده که شخص قبل‌از رسیدن به این سن نیز سنتور را فراگرفته و به‌صورت حرفه‌ای می‌نوازد.

تنبک و درام

تنبک نیز جزئ جدانشدنی موسیقی سنتی ایران است. بسیاری فکر می‌کنند که آوای تنبک فقط مخصوص نواهای شاد است. اما در بسیاری از نواهای‌آرام نیز از این ساز استفاده شده. تنبک نیز از سازهایی است که محدودیت چندانی برای زمان شروع نواختن آن بیان نشده، صرفا شخص باید به سنی رسیده‌باشد که توان ضربه‌زدن به سازرا داشته وبتواند آن‌را بنوازد. تقریبا یک کودک 6یا7ساله می‌تواند این سازر به خوبی کنترل کند.

نواختن موسیقی، بیدارکننده خلاقیت انسان

موسیقی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین هنرهای بشر، بیدارکننده قوه خلاقیت انسان است. موسیقی به قلب نفوذ کرده و به بیان برخی از بزرگان این عرصه، زبان قلب آدمی است. بدون‌شک یادگیری یک ساز می‌تواند ذهن شمارا خلاق‌تر کرده و باعث شود تا احساس بهتری داشته باشید. هیچوقت برای یادگیری هنر موسیقی دیر نیست.

 

Tags: